Blog

Fodros kel, karfiol és "növényfeletti" képességeik

Fodros kel, karfiol és "növényfeletti" képességeik Egy-két éve már, hogy a világban lecsengőben van a fodros kel mánia. Az összes vegán erre a növényre esküdött, hiszen nagyon sok fontos ásványi anyagot tartalmaz, amit leginkább állati eredetű élelmiszerekből tudunk csak bejuttatni a szervezetünkbe: kalciumot, mangánt, rezet, folsavat, A, C és K vitamint. De hiába a fodros kel „növényfeletti” képességei, ha egy gasztronómiai divat elmúlik, akkor elmúlik, és átveszi a helyét valami más. A fodros kel közeli rokona, a karfiol az aktuális nagy kedvenc.

Egy-két éve már, hogy a világban lecsengőben van a fodros kel mánia. Az összes vegán erre a növényre esküdött, hiszen nagyon sok fontos ásványi anyagot tartalmaz, amit leginkább állati eredetű élelmiszerekből tudunk csak bejuttatni a szervezetünkbe: kalciumot, mangánt, rezet, folsavat, A, C és K vitamint. Kalóriában szegény, de rostokban gazdag, ráadásul az antioxidáns-tartalma is magas – luteinben, ami a szemek megóvásáért felel, például különösen gazdag. Mindezeken túl rendkívül ellenálló növény, jól bírja az extrém meleget, hideget és a szárazságot – gyakorlatilag minden körülmény között, egész évben termeszthető –, így érthető módon komoly szerepe volt régen a tél végi-tavasz eleji táplálkozásban.

S ha ez még mindig nem volna elég, rendkívül változatosan használható: nyersen lehet saláták alkotóeleme, párolva halak, húsok körete (még vörös húsok mellé is adhatjuk), zöldköret részeként süthetjük olajban, de akár rakott kel is készíthető belőle. Toszkána kedvelt zöldsége a fekete kel, ami a fodros kel egyik variánsa és az etruszkok már időszámításunk előtt 600 évvel is termesztették és használták.
 
De hiába a fodros kel „növényfeletti” képességei, ha egy gasztronómiai divat elmúlik, akkor elmúlik, és átveszi a helyét valami más. A fodros kel közeli rokona, a karfiol az aktuális nagy kedvenc. Magas C-vitamin és rosttartalma miatt fontos szerepet tölt be az egészséges táplálkozásban, rendkívül gazdag B-vitaminokban, kalciumban és káliumban. Érdekessége, hogy nem a levelét, hanem a virágját esszük, mely rostszerkezete miatt kiváló húspótló. Vásárlásakor egyvalamire figyeljünk: legyen minél fehérebb és tömöttebb.
Ha a fodros kelről azt mondtuk, hogy a felhasználása változatos, akkor mit mondjunk a karfiolról? Ránthatjuk, csinálhatunk belőle krémlevest vagy rakott ételt, egyszerűen csak megpárolhatjuk és egy jó hollandival vagy vajmártással ehetjük magában, adhatjuk köretként, tehetjük salátába… Érthető, hogy a gasztrovilág miért rajong ennyire a karfiolért, és bizony mi sem vagyunk kivételek!